Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Hej! Hur kan vi hjälpa dig?

Här får du snabbt svar på vanliga frågor. Välkommen att ställa din fråga!

Ställ din fråga här

Besök oss!

Välkommen in till våra kontor.

Verksamheten i Horred flyttar

Den 30 november 2018 stänger kontoret i Horred och verksamheten flyttas till vårt nyrenoverade kontor i Veddige.

Precis som i samhället i övrigt händer det mycket hos oss på banken och för våra kunder. Förutom en rad nya lagkrav har digitaliseringen ökat mycket och gjort vardagsekonomin både mer tillgänglig och enkel. Andra områden blir mer komplexa och där vill vi kunna erbjuda våra kunder ännu bättre råd och hjälp. Att slå ihop kontoren är ett sätt att skapa förutsättningar för att ytterligare förbättra rådgivningen och möta våra kunders behov. På ett större kontor skapar vi ett naturligare klimat för erfarenhetsutbyte vilket ger bättre kvalité i rådgivningen.

Pressmeddelande

Hur berörs jag som kund?

Vilket kontor kommer jag att tillhöra i fortsättningen?
Vad händer med personalen?
När stängs kontoret?
Vad kommer hända med mitt bankfack?
Vad händer med de Bankomater som finns i fastigheterna?
Var lämnar jag dagskassan i fortsättningen?
Var kan jag ta ut kontanter i fortsättningen?
Finns det tillräckligt med plats i befintliga lokaler?
Vad gör ni med fastigheterna för kontoren som läggs ner?
Banken tjänar pengar och ändå lägger ni ner kontor?
Tar ni ansvar för bygden?

Vilket kontor kommer jag att tillhöra i fortsättningen?

Har du varit kund på kontoret i Horred kommer du i fortsättningen tillhöra kontoret i Veddige.
De flesta av personalen kommer flytta med till Veddige. Om inte din rådgivare kommer följa med till Veddige kommer du att erbjudas en ny rådgivare. Vill du hellre tillhöra ett annat kontor får du självklart göra det. Berörda kunder kommer att bli kontaktade.

Som kund i Varbergs Sparbank är du alltid välkommen till alla våra kontor med dina bankärenden oavsett var ”din” rådgivare sitter.


Vad händer med personalen?

Samtliga kommer arbeta kvar inom Varbergs Sparbank och de flesta kommer följa med till Veddige.

 När stängs kontoret?

Kontoret i Horred stänger den 30 november 2018.

Vad kommer hända med mitt bankfack?

Eftersom kontoret kommer att stänga behöver du avsluta ditt bankfack. Du kommer att få erbjudande om att öppna ett nytt bankfack på kontoret i Veddige men du är självklart välkommen att öppna ett nytt bankfack på något av våra andra kontor; Varberg, Håsten eller Tvååker.

Vad händer med de Bankomaten som finns i fastigheten?

Alla bankomater i Sverige ägs av Bankomat AB och de avgör var dessa bankomater ska placeras.

Var lämnar jag dagskassan i fortsättningen?

Efter att kontoret i Horred har stängt kan du lämna din dagskassa i serviceboxen på något av våra andra kontor.
Ta kontakt med din rådgivare så får du hjälp med detta. Serviceboxen i Horred kommer vara öppen till och med 30 november 2018 kl 15.00.

Var kan jag ta ut kontanter i fortsättningen?

I många butiker kan du passa på att höja upp beloppet när du handlar och få ut mellanskillnaden kontant.

Du kan ta ut kontanter i alla Bankomater. På www.bankomat.se kan du hitta din närmsta bankomat både för uttag och för insättningar. I vissa Bankomater kan du även ta ut Euro.

Vi har också avtal med ICA. I deras butiker kan du göra kontantuttag på upp till 2 000 kr per tillfälle, i mån av butikens tillgång till kontanter, utan att göra ett köp.

Hos oss hanterar vi kontanter på våra kontor i Veddige (fr o m november 2018), Varberg vid Torget och Tvååker.


Finns det tillräckligt med plats i befintliga lokaler?

Ja kontoret i Veddige byggs om och kommer att vara klart i tid till dess att kontoret i Horred stänger.

Vad gör ni med fastigheten för kontoret läggs ner?

Vi äger fastigheten i Horred och den kommer på sikt att avyttras.

Banken tjänar pengar och ändå lägger ni ner kontoret?

Vi stänger inte kontoret på grund av kostnadsskäl. En bank behöver göra vinst för att kunna växa tillsammans med sina kunder. När banken gör vinst delar vi ut en viss del och ökar bankens eget kapital med resterande. För att få tillåtelse att bedriva bank måste mängden eget kapital uppgå till en bestämd del av balansräkningen. Det kallas för kapitalrelation och bestäms av Finansinspektionen. När bankens balansräkning växer (fler sätter in pengar och fler tar lån) måste också det egna kapitalet öka.

Bankens tillväxt är nära kopplad till tillväxten i Varberg som är mycket god. Vi vill kunna fortsätta att växa med våra kunder och måste därför göra vinst.


Tar ni ansvar för bygden?

Vi tar ansvar för bygden genom att vi anpassar oss efter våra kunders behov. Genom större kontor skapar vi bättre förutsättningar för erfarenhetsutbyte vilket ger ännu bättre kvalité i rådgivningen. Det vi ser är en minskad efterfrågan på kassatjänster och en ökad efterfrågan på rådgivning.

Den samhällsnytta som vi gör genom Sparbanksstiftelsen Varberg är också ett sätt att ta ansvar för både landsbygd och stad. De senaste femton åren har banken delat ut över 300 miljoner kronor till samhällsnytta i vårt verksamhetsområde.


Horredsbygden kommer även i fortsättningen att vara en del av vårt verksamhetsområde. Vi kommer fortsätta göra samhällsnytta i området, genom bidrag från Sparbanksstiftelsen Varberg, likt tillbyggnad av idrottshallen och utbyggnation av fibernätet.

Stäng Skriv ut