Hej Robin! Hur kom det sig att du tecknade en Villahemförsäkring hos Varbergs Sparbank?

Det började med att vi var på bankmöte i samband med att vi skulle köpa hus. Vi som familj såg enkelhet i att samla våra lån och försäkringar på samma ställe. Vår rådgivare Emelie rekommenderade oss att teckna en Villahemförsäkring PLUS som skulle ge oss och vår villa ett bra skydd. Jag hade hört gott om bankens försäkringsbolag genom vänner och bekanta så jag visste lite på förhand att premierna ofta var bra avvägda mot vad man får ut om något skulle hända. Vi körde helt enkelt på det!

Hur tycker du försäkringen fungerade när olyckan väl var framme?

Vi har otroligt nog haft två vattenläckor på två år, varav en riktig monsterläcka. När man står mitt i en sådan situation utan dusch och med en nyfödd bebis, då är det enda man vill är att det löser sig smidigt. Med facit i hand måste jag säga att det har varit en väldigt bra process och dialog hela vägen. Det jag främst varit nöjd med är att det har funnits 100% förtroende mellan mig som kund och försäkringsbolaget. Ett exempel på det var att jag ville ha hantverkare som jag personligen hade förtroende för som renoverade efter vattenläckan. Här var min skadehandläggare väldigt lyhörd och styrde inte om mig till något okänt företag. Det var ett jätteplus eftersom jag är hantverkare själv och vet vilka som gör ett bra jobb. Jag kunde även göra en del av renoveringen på egen hand och blev ersatt för de timmar jag la ned. De hade stor tillit till mig vilket jag uppskattade. När fakturan kom sedan så mailade jag den vidare till dem och de löste det hela. Det har aldrig varit några konstigheter utan det har gått väldigt smidigt.

Vad har du fått för bemötande av försäkringbolaget?

En guldstjärna i kanten måste jag ändå ge Niklas på försäkringsbolaget. Vi som familj hade under dessa fyra månader ingen tillgång till dusch utan fick åka runt till föräldrar och vänner. Det kan kännas som en banal sak att ta upp med sin skadehandläggare, men jag frågade honom om vi hade rätt till någon slags ersättning för det. Han kollade upp det snabbt och på 36 h fick vi ersättning för det. Jag har ringt upp Niklas efter projektet och tackat för att det har gått så smidigt. Ett annat plus är att jag fick en personlig kontakt och det betyder mycket med återkommande kontakt i ett sådant här ärende som man inte löser på två dagar.

Har du förändrat ditt sätt att se på försäkringar?

Det har jag verkligen. Tidigare har jag mest sett på mina försäkringar som en tråkig utgift när den dras från kontot varje månad. Men när något sådant här händer är det en fjuttig summa i sammanhanget och en mindre oro i stunden för hur saker ska lösa sig framåt. Jag vet genom det här försäkringsärendet att det fanns fakturor på närmare 300 000 kr som jag inte ens behövt se. När olyckan väl är framme så är man väldigt tacksam att man har en försäkring och att den fungerar som den ska. Jag har bara positivt att säga och tycker det har gått klockrent.