Hoppa till textinnehållet
Fotograf: Andreas Paulsson

”Att bidra till positiv samhällsförändring är det som driver mig!”

Jon Skoglund är en man med många strängar på sin lyra, men allt han tar sig an mynnar ut i samma anda, att få hjälpa människor och organisationer att nå sin fulla potential och att få vara med och bidra till ett bättre samhälle. För 1,5 år sedan flyttade Jon till Varberg från Stockholm, utan någon vidare koppling till staden. Idag träffar vi honom och pratar företagande, samhällsengagemang och poddande.

Hej Jon! Kan du berätta kort om ditt företag och vad det är du gör?

- Genom Bright Change jobbar jag med företags- och ledarskapsutveckling. När det kommer till företagsutveckling erbjuder jag att vara ”motorn” som får saker att hända. Många företag har ofta bra idéer och visioner, men svårt för att få allt gjort. Det är lätt att fastna och inte veta hur man ska gå vidare eller ha tid att genomföra, och då är jag där och kan ta processerna framåt tillsammans med företaget. Jag erbjuder att finnas med över tid och genom kortare insatser, allt efter företagets eller organisationens behov.

Ledarskapsutveckling handlar för mig om regelbunden träning av ledarskapsförmågor över tid. Precis som fysisk träning krävs under en längre tid för att bli stark, tror jag ledarskapsutveckling är en långsiktig process. Här erbjuder jag både individuell coachning och ledarskapsworkshops.

Mina uppdrag består dels av de med en mer kommersiell prägel, allt från företag i start-up fas till de som är mer etablerade. Kombinerat med detta har jag också uppdrag av en mer social prägel. Det är något jag försöker baka in i mitt företagande eftersom det är viktigt för mig att genom mitt arbete bidra till positiv samhällsutveckling på olika sätt.

Hur arbetar du med samhällsutveckling?

- Som person drivs jag mycket av: ”Hur kan saker bli bättre?”. Jag växte upp i kyrkan, och kyrkan har historiskt sett jobbat mycket med att ta hand om unga, samt de utstötta och svaga i samhället. Det är något som jag också brinner mycket för, att jobba för rättvisa och skapa bättre förutsättningar för de som inte haft samma förutsättningar som en själv. Jag har till exempel jobbat med ett företag i ett utsatt område i Stockholm där arbetet innebar att försöka få unga killar på rätt bana i livet. Jag hjälper även till en del med Unite People här i Varberg sedan jag flyttade hit. Dessa sociala projekt är för mig mycket viktiga och något som jag tagit in under mitt företagsparaply. Att jobba med unga i utanförskap är en hjärtefråga för mig. Ibland är arbetena helt ideella, ibland halvt ideella och ibland betalda.

Varför startade du Bright Change?

-  Jag har väl i hela mitt liv varit den informella ledaren som får saker att hända. Jag har även alltid tyckt det varit kul att se andra lyckas, och bli den bästa versionen av sig själva. Innan jag startade Bright Change så arbetade jag i ett företag under många år i olika ledande roller, och där fick jag driva många interna utvecklingsprojekt. De sista åren på företaget så kände jag att detta var något jag ville jobba mer med, men kanske med ett mer utifrånperspektiv där jag istället skulle få kunna komma in till olika företag och hjälpa till. En annan stor anledning till att jag startade eget var för att kunna styra min tid och vad jag väljer att lägga min tid på. Att kunna välja projekten som jag själv dras till, och för mig handlar det ju till stor del om att bidra till att lösa de stora utmaningarna som finns i samhället idag.

Jon Skoglund, Jonathan Mellblom, poddkollega till Jon, och Charbel Gabro, gäst i podden och utsedd till "Årets Talare 2018".

Vad har du för värderingar och visioner med Bright Change?

- Mina värderingar som jag jobbar mycket efter är att arbeta i nära kontakt och att vara delaktig hela vägen. Sen givetvis också ärlighet och att ta ansvar. Både för mig själv och vilka projekt jag tar mig an, samt hur företagen jag arbetar med kan ta ansvar utifrån ett samhällsperspektiv. Visionen för företaget handlar om att se människor och organisationer utvecklas, och inte bara komma in och göra en power point och sen lämna. Jag vill vara med hela vägen och se förändringen ta plats och stabiliseras.

Du har även en podd. Berätta om den!

- Ja, podden heter ”Vart är vi på väg?”, och den startade jag med en barndomskompis. Vi intervjuar entreprenörer, investerare och andra personer som bidrar till att skapa positiv impact i samhället. När vi startade den ville vi ta reda på hur man kan använda entreprenörsskapet som en nyckel för att lösa samhällsutmaningar, och intervjuade i syftet ”Är det okej att tjäna pengar och samtidigt göra gott för världen?”. Det vi såg där var att fokuset för många faktiskt var att man vill återinvestera mycket av vinsten, så man kan göra mer gott för samhället istället för att ta ut en gigantisk lön. Ett annat syfte med podden var att vi också ville ge våra lyssnare tips och inspiration till hur företagare kan vara med och göra gott för samhället, att allt inte behöver vara ideellt. Just nu har vi pausat podden och letar efter samarbetspartners att ta den vidare tillsammans med.

Du är ju ny i Varberg. Varför valde du Varbergs Sparbank som bank?

- Det är väldigt kul att vara kund i Varbergs Sparbank just för att det är så mycket bra grejer som pengarna går vidare till. Innan jag flyttade hit hade jag en större bank och det blir väldigt opersonligt, inte alls som nu när man känner att det är väldigt personlig bank. Här ser man verkligen att pengarna går vidare till något bra.

Vad ser du framåt?

- Jag ser fram emot att kunna etablera mitt företag mer på hemmaplan här i Varberg med nya spännande uppdrag. Helt enkelt att få komma in mer i näringslivet i Varberg och Halland. Jag gillar också att ha en fot kvar i Stockholm och de uppdragen som jag har där. Det ger mig mycket inspiration att ha olika uppdrag på olika geografiska platser. Jag ser även fram emot att kunna ta tid i mitt företagande till att fortsatt vara med i bland annat Unite People, men även komma med i andra sammanhang där det behövs.

Jon Skoglund, ägare och grundare av Bright Change. Fotograf: Anna Marxén, Deilig Media
Fotograf: David Kyhlstedt