Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
Familjejuridik
App, internetbank och BankID
Händelser i livet

"Man får uppmuntra folk att våga ta en paus i skogen, med glimten i ögat."

I ett hus vid Istorpsskogens slut finner du pärlan Skogens hus. Här driver Tommy Johansson sedan 2006 en konferensanläggning med endast skogen som granne. Tillsammans med sina 9 timanställda skapar han skräddarsydda evenemang med målet att alla som besöker Skogens hus åker därifrån med en upplevelse som de sent ska glömma. 

Hej Tommy! Vi tar det från början. Hur kom du på tanken till Skogens hus?

Ett stort skäl till varför Skogens hus kom till var att jag blev så trött på hotelllivet efter att i nästan trettio år kört bussresor i Europa. Ena dagen var jag i Paris och bussade runt folk, och nästa dag satt jag här och eldade i min jaktstuga och drack kaffe. Det konstiga var att även om jag var mitt ute i skogen så hörde jag fortfarande storstadstrafiken bullra runt i skallen. Då fick jag en aha-upplevelse att det här är något som många människor behöver få uppleva. Att komma ut i skogen och få lite lugn och ro. I samband med att jag snuddade vid dessa tankar fick jag en förfrågan från en vän om att arrangera ett evenemang. Jag fick fria händer och gjorde en tipspromenad ner i myrar och uppför berg som dom sent skulle glömma. När de väl kom tillbaka med älglus i håret möttes de av en stor värmande eld, en uppvärmd badtunna och en trerätters meny. Alla var supernöjda och det blev startskottet till Skogens Hus.

Vad erbjuder du dina kunder idag?

Vi har gått från en stor träkåta med eldstad till att idag ha konferenslokal, fullutrustat kök, badtunnor, aktivitetsslingor i skogen och boendehus för konferensgäster. Vi erbjuder våra kunder främst skräddarsydda kickoffer och konferenser med fokus på teambuilding, spännande matmenyer och roliga aktiviteter. 90% av mina kunder är företag. 10% är privatkunder med önskemål om möhippor, catering, bröllop och julbord.

Varför är helhetskonceptet så bra tycker du för en bra eventupplevelse?
Vi tar alltid bara emot en grupp i taget som abonnerar hela Skogens hus. Det, i kombination med att gruppen befinner sig mitt i skogen utan distraktioner, gör att man blir fullt närvarande. Och det är den bästa förutsättningen för teambuilding. Vi får jättemycket beröm för just det upplägget – att man som företag får ostörd tid tillsammans. Jag har alltid älskat att jobba med helhet och tycker det är tillfredsställande att ta saker från start till mål. Målet är att man ska kunna komma hit utan att tänka på något. Jag skräddarsyr allt från transporter hit, matmeny och aktiviteter som fem-kamp eller liknande. Det är en fantastisk känsla när folk stiger av bussen, mitt ute i en mörk skog och facklorna står i ljusan låga och det ryker ur badtunnorna. Skratten och sorlet från nöjda människor klingar skönt genom skogsnatten.

Vad gör naturen med människor som besöker Skogens hus?

Jag tror man blir rätt fri av att lämna asfalten och bara vara ute i friska luften. De flesta som kommer hit vet inte riktigt vad de är ute på och har ganska få förväntningar. Det tycker jag är positivt för då får jag guida och verkligen skapa stunden med gästerna. Många trivs med att bli ledda när man kommer till en ny plats, och skogen är en ny plats för förvånansvärt många. Jag brukar säga till mina gäster att ”Kom ihåg en sak när ni åker här ifrån, glöm inte sätta på telefonen.” Då kommer de på att stänga av den. Man får uppmuntra folk att våga ta en paus i skogen med glimten i ögat. 

Hur marknadsför ni er?

Jag har en teori att varumärket blir starkare av att göra ett riktigt bra jobb och ha riktigt god mat som folk pratar om. Den positiva recensionen är vi bortskämda med. Det är den mest effektiva marknadsföring vi kan få inom eventbranschen. Sedan kör vi en del med Google Adwords, är aktiva i sociala medier och har också gjort en del radioreklam med Puls FM som varit lyckat.

Ni är ju också kända för att bjuda på en matupplevelse som heter duga! Var kommer matintresset ifrån?

Mitt stora matintresse började egentligen när jag var 12 och gjorde smörgåstårta. Numera är det jag och min tjej Masia som lagar den mesta maten som serveras. Hon har det japanska och thailändska köket med sig och är expert på att montera och lägga upp maten. Jag drivs mycket av att testa mig fram och fundera på smaker. Vi brinner båda lika mycket för detta och samarbetar i stort sett bara med lokala aktörer för att hålla hög kvalité på våra menyer. Bland andra Lillegårdens kött och chark, Högens gård och Ulvereds Hjorthäng. Sedan röker jag en del rådjur och vildsvin själv här på gården. 

Tommy Johansson inspireras mycket av bl.a. Mästarnas mästare när han utvecklar nya aktiviteter på gården. Ett ofta mycket uppskattat inslag för de som besöker Skogens hus.

Hur känns det när du ser tillbaka på de här åren?

Jag har nog alltid haft svårt att slå mig själv för bröstet, jag säger alltid vi och inte jag. Min gamle granne Lennart har varit min naturliga stöttepelare genom den här resan. Han har alltid trott på mig och det har vart gött att ha någon i ryggen som tror på det man håller på att utveckla. Sedan är jag stolt över att Skogens hus alltid förnyas. Det ligger i min natur att skruva och ändra på saker och det gör att man kan återkomma till Skogens hus, det kommer aldrig vara samma upplevelse som sist.

Framåt då, vad ser du då?

För min del handlar det om att förfina allting just nu. Jag tycker lite grejen med Skogens hus är att det är familjärt. Vi vill inte bygga ett större och större koncept utan behålla den intima känslan. Så för vår del handlar det inte så mycket om att utveckla och bygga ut mer, utan mer om att förfina det vi redan gör. 

"Jag har varit Sparbankskund i många, många år och det har alltid fungerat väldigt bra. Jag uppskattar närheten till bankkontoret och att det är en bra bank med bra värderingar. Så det trivs jag med!"

Tommy Johansson, ägare Skogens Hus

Tommys företagstips!

Var tydlig och ha en röd tråd genom din verksamhet. Det skapar trygghet för alla, både besökare och anställda, och gör helhetsupplevelsen bättre. De som besöker Skogens hus ska känna sig nöjda när de åker härifrån - de är våra bästa marknadsförare. Det är lite så jag tänker. Sedan att man har ett gott gäng omkring sig som trivs bra ihop. Det är en förutsättning för att lyckas, om du frågar mig.