Så här gör du för att lämna ett klagomål

För oss på Varbergs Sparbank är det viktigt att du som kund är nöjd med såväl vårt bemötande som med våra produkter och tjänster. Är du missnöjd ber vi dig ta kontakt med närmaste bankkontor eller Telefonbanken, telefon 0340-66 60 00. Vill du överklaga ett beslut från banken i ett klagomålsärende, se nedan för mer information om hur du går till väga.

  • Kontoret eller telefonbankens svar

    Om vi inte har kunnat tillmötesgå ditt klagomål kan du överklaga beslutet.
    Nedan får du reda på mer hur du kan gå vidare.

     

  • Om du inte är nöjd

    Om du inte är nöjd med det svar du får på bankkontoret eller Telefonbanken, kan ärendet prövas på nytt hos klagomålsansvarige inom banken. Beskriv, skriftligt, vad du tycker är fel och vilket kontor du varit i kontakt med. Brevet skickas till:

    Varbergs Sparbank
    Klagomålsansvarig
    Box 74
    432 22 Varberg

    Du kan även skicka ditt klagomål via e-post till klagomal@varbergssparbank.se

     

  • Är du fortfarande inte nöjd

    Om du efter omprövning av bankens klagomålsansvarig fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till följande instanser. Du kan alltid vända dig till nedanstående instanser även vid första tillfället.

    Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00
    www.arn.se
    ARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt och utan kostnad pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Anmälan görs av konsumenten och ska ha inkommit till nämnden inom tolv månader efter det att näringsidkaren avvisat konsumentens krav. Banken åtar sig att medverka i Allmänna Reklamationsnämndens behandling av tvisten.

    Konsumentvägledning
    Konsumentvägledare som finns i flertalet kommuner, lämnar kostnadsfritt information och råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.

    Konsumenternas Bank- och finansbyrå
    Box 24215, 104 51 Stockholm
    Telefon 0200-22 58 00 www.konsumenternas.se

    Självständig rådgivningsbyrå, lämnar kostnadsfritt vägledning bank- och finansfrågor. Står i kontakt med klagomålsansvariga i banker och värdepappersinstitut.

    Konsumentverket
    Telefon 0771-525 525
    www.hallakonsument.se
    Oberoende vägledning via Konsumentverket.

    Allmän domstol
    Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.
    www.domstol.se

Särskild information om avtal som du som konsument ingått med banken via Internetbanken eller Mobilbanken

Om du har ingått ett avtal med banken via internetbanken eller mobilbanken och det har uppstått en tvist som du inte har kunnat lösa med banken har du rätt att använda EU:s onlineplattform för tvistlösning:

Tvistlösning på nätet | Europeiska kommissionen (europa.eu)

I formuläret på onlineplattformen ska du ange följande mailadress till banken: klagomal@varbergssparbank.se. Även om du använder onlineplattformen vid klagomål/tvister med banken kommer ärendet att skickas till Allmänna reklamationsnämnden för beslut. Mer information om tvistlösning online finns på Konsument Europas webbplats

Behandling av personuppgifter

Om du känner att dina rättigheter kring behandling av personuppgifter inte uppfylls har du rättighet att kontakta Varbergs Sparbanks med frågor, begäran om registerutdrag, begäran om återkallande av samtycke samt begära att få göra gällande andra rättigheter. Vill du framföra klagomål avseende behandling av Personuppgifter eller avslag på någon av tidigare begärda rättigheter kan du skriftligen kontakta Varbergs Sparbanks dataskyddsombud:

Dataskyddsombud Varbergs Sparbank
att. Advisense AB
Neptunigatan 52
SE-211 18 Malmö

Mer information avseende personuppgiftsbehandling och fler kontaktvägar finns på Behandling av personuppgifter - vi värnar om din integritet | Varbergs Sparbank

Du har också rättighet att framföra klagomål avseende behandling av personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten om du anser att behandlingen av dina personuppgifter kränker dina rättigheter och intressen enligt gällande lag.

Integritetsskyddsmyndigheten, imy.se
 

Ångerrätt

Distansavtalslagen innebär att du som konsument har rätt att ångra avtal med banken under 14 dagar från det att avtalet ingicks. Ångerrätten gäller dock inte produkter eller tjänster där priset fluktuerar p.g.a. svängningar på finansmarknaden, eller krediter med panträtt i fast egendom, tomträtt eller bostadsrätt.

Varbergs Sparbank står under tillsyn av Finansinspektionen. I vissa konsumentfrågor står Varbergs Sparbank dessutom under Konsumentverkets tillsyn.