Pressmeddelanden
2025-10-21 16:30
Varbergs Sparbank AB (publ) - Delårsrapport kvartal tre - januari - september 2025
Under det tredje kvartalet 2025 har den globala ekonomin fortsatt präglas av osäkerhet, även om vissa tecken på stabilisering kan skönjas. Geopolitiska spänningar och en fortsatt hög inflation i flera delar av världen har påverkat de finansiella marknaderna, samtidigt som centralbankernas räntepolitik gradvis börjar få effekt. I Sverige har inflationen sjunkit något under kvartalet, vilket bidragit till en viss lättnad för hushåll och företag.
För många hushåll har 2025 inneburit ett år av anpassning till ett nytt ränteläge. Bostadsmarknaden har visat tecken på stabilisering där efterfrågan fortsatt är god så som i Varberg. Företagsklimatet är mer blandat, med vissa branscher som upplever stark efterfrågan medan andra påverkas av en svagare exportmarknad och högre kostnader.
För bankens del har kvartalet kännetecknats av en fortsatt stabil affärsutveckling. Utlåningen har vuxit i en god takt med tillväxt inom bolån som en drivande faktor. Samtidigt har inlåningen i banken ökat vilktet är ett gott tecken på sommaren vi haft. Många turister har besökt Varberg och bott, ätit och konsumerat här.
Årets undersökning från Svenskt kvalitetsindex om hur nöjda kunder är med sina banker har publicerats under kvartalet. För Varbergs Sparbank innebar årets mätning ett stort kliv framåt för våra företagskunder samtidigt som privatkunderna tog ett litet steg tillbaka. Att ha nöjda kunder är den viktigaste faktorn för att kunna driva banken vidare på lång sikt och från årets undersökning kommer vi ta med oss både lärdomar om vad vi kan göra bättre och kunskap om vad vi gör bra idag.
Under september har bankens styrelse tillsammans med ledningsgruppen genomfört årets strategikonferens. Där diskuterade vi bland annat hur vi skall fortsätta att skapa en god tillväxt i banken under kommande år, vilka initiativ vi skall genomföra för ökad kundnöjdhet och hur vi ser till att öka produktiviteten i banken när så mycket ny teknik blir tillgänglig.
Att arbeta aktivt med att tillgänliggöra ny teknik är något vi jobbat intensivt med även i år och ett exempel på det är förändringar i hur vi jobbar med lån. Där har nya system och arbetssätt, som exempelvis automatisk värdering vid bolån, inneburit att vi sparar mycket tid och därmed också kan ge våra kunder snabbare service. Jag tror att det är viktigt att vi ser sambandet mellan kundnöjdhet, produktivitet och ny teknik. Vi som bank måste vara beredda på vad det är som formar våra kunders förväntningar i framtiden.
Vi är nu mitt inne i en aktiv höst med många kundmöten, mycket affärer och intressanta kundevent. Mitt i allt detta vill jag också passa på att uppmärksamma den samhällsnytta som görs möjlig genom bankens verskamhet i Varberg. Vårt projekt KOLL, som genomförs tillsammans med grundskolorna i Varberg, vann nyligen pris bland sparbankerna i Sverige för bästa samhällsnytta. Vi är otroligt stolta och glada över priset men framförallt jobbet som görs i KOLL. Att förbereda våra barn och unga så de kan ta ansvar för sin ekonomi som vuxna känns otroligt viktigt.
Mitt varma tack till Kunder, Styrelse, Sparbanksstiftelsen och medarbetare.
Informationen är sådan som Varbergs Sparbank AB är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-10-21 16:30 CET.