Claes Claesson, företagsrådgivare på Varbergs Sparbank, ser många par som har en gård och kanske även jobb vid sidan om och har en önskan om att kunna öka intäkterna från gården.
”I Halland finns det flera goda exempel på innovativa gårdsbutiker. Det inspirerar nog fler till att våga satsa på drömmen om en gårdsbutik när man ser att det faktiskt kan fungera. För många är det en chans till att få spendera mer tid hemma genom att jobba hemifrån.
För en del är det en livsstilsfråga, för andra ett sätt att öka avkastningen på verksamheten på gården, menar han, men en vanlig fälla är att i ett första skede fokusera på vad man ska sälja och inte till vem.
”Man sätter igång och pressar rapsolja, odla grönsaker eller slaktar djur och kanske tar fram en jättebra produkt. Så öppnar man dörren och frågar: Var är kunderna? Jag tycker att man i ett tidigt skede ska utgå från kunden och det geografiska läge man har. För att få det att fungera behöver man närhet till konsumenter.”
När han pratar med kunder som tänker öppna gårdsbutik är därför den första frågan han ställer: Vem är kunden? Vem ska köpa? Det kan bli en utmaning att få kunderna att hitta ut till gårdsbutiken och konkurrensen ökar.
”Självklart kan man komplettera med webbutik och sälja via Reko Ring. Man kanske ordnar djursafari, traktoråkning, eller bed end breakfast, men det är ändå inte givet att få det att gå runt. Vi har ju flera goda exempel här i Halland på gårdsbutiker som blivit små destinationer. Man har lyckats med att konceptualisering sin gård och paketera den som ett attraktivt besöksmål. De som lyckas bäst med besöksnäring och gårdsförsäljning – generellt sett – har ofta låga omkostnader, för intäkterna blir vanligtvis inte så höga”, säger Claes Claesson.
Stort intresse och förtroende för svenskproducerat
Timingen för lokalproducerat är annars bättre än någonsin, menar han.
”Intresset för svenskproducerad mat är jättestort. Kunderna har stort förtroende för det svenskproducerade. Men den finns i matvaruaffärerna också så man behöver hitta sina kunder som är beredda att betala lite extra för högre kvalitet.”
Självklart behövs också erforderliga tillstånd, och här får man vända sig till sin kommun och höra vad som gäller. Bra är att göra detta i tid, så att inte ärendehanteringen sätter käppar i hjulet för lanseringsplanerna.
För marknadsföringen uppmuntrar han att titta på hur andra som har lyckats har gjort, och vad gäller att ta betalt finns ju idag flera alternativ, där Swish för företag är en enkel lösning.