Berätta – steg för steg – hur kommer man igång med chatten?

- Chatten hittar du i Sparbankens app när du är i inloggat läge, genom att klicka på meny och sedan kundservice. Här startar du ditt ärende genom att välja en kategori och skriva vad du behöver hjälp med. Inledningsvis hjälper vår virtuella assistent dig som oftast klara av att lösa ärendet alternativt guida dig rätt. Virtuella assistenten slussar dig sedan vid behov till rätt kommunikationskanal (fysiskt, telefoni, eller digitalt/chatta med rådgivare) beroende på vad ärendet gäller. Vi är flera rådgivare som jobbar med chatten och vi kommer göra vårt bästa för hjälpa dig på smidigast sätt.

Vilka ärenden kan man då lösa via chatt?

- Du kan få hjälp med allt från att ersätta ett befintligt bankkort, få information om dina lån och konton till att boka in ett möte med en rådgivare, med mera. Ett tips är att det också ett jättebra verktyg om du inte hittar vad du söker i Sparbanksappen. Då kan du via chatten ställa din fråga och få guidning framåt och i de flesta fall lösa ditt ärende snabbt på egen hand.

Vilka andra fördelar finns det med chatt tycker du?

- Chatten är ett mycket tryggt sätt att kommunicera med oss på banken då du måste vara legitimerad för att kunna använda den. Sedan tycker jag personligen att chatt är en jättebra funktion oavsett vilket företag man är i kontakt med för att få ”vardagen” att gå ihop. Är du exempelvis på jobbet men ändå behöver beställa ett nytt bankkort så kan du öppna ett chattfönster med oss direkt på morgonen och få snabb respons hur du ska gå tillväga med ditt ärende. Ett perfekt sätt att slå två flugor i en smäll helt enkelt.