Vem i hela världen kan man lita på?

Nätfiske, sociala bedrägerier, falska lotterivinster och ”fina” erbjudanden när man säljer saker på nätet - sätten att lura sina medmänniskor är många och dagligen kan vi läsa och lyssna på berättelser om drabbade. Det är allt från de som trott sig hjälpa en vän i nöd till de som luras att tro att de själva blivit utsatta för ett bedrägeri som någon som utger sig från att ringa från Polisen eller banken vill minimera skadan av. Gemensamt för de flesta bedragarna är att de spelar på vår känsla av att vilja kunna lita på andra, vår glädje av att ha fått ett oväntat ekonomiskt tillskott eller vår oro att bli utsatta för ett brott. En förtroendeskada som ofta tar längre tid att laga än den rent ekonomiska. Jag vill att vi ska kunna fortsätta kunna lita på varandra och det kan vi, med förberedelser och en sund vaksamhet när någon frågar om uppgifter relaterade till vår ekonomi.

Några råd från oss på banken till dig:

  • Använd uppdaterade säkerhetslösningar, till exempel virusskydd och senaste versionen av en webbläsare.
  • Öppna inte mejl eller bifogade filer som du inte förväntat dig att få, det kan ”smitta” datorn med virus och trojaner, som i värsta fall kan leda till att ditt konto töms av bedragare.
  • Lämna aldrig ut koder eller inloggningsuppgifter till någon via exempelvis mejl, telefon eller sociala medier. Vi på banken ber aldrig dig lämna ut dessa.
  • Blir du uppringd och ombeds logga in eller ge ut koder: Avsluta genast samtalet.

Ha en skön och säker vår!

Arturo Arques, Swedbanks och sparbankernas privatekonom