Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
Familjejuridik
App, internetbank och BankID
Händelser i livet

”Vi vill förmedla tryggheten i att vi alltid finns där i livets alla skeden, både i finare stunder och vid tuffare”

Förra året firade vår företagskund La Fleur 25 år – och i samband med det blev det ett generationsskifte i butiken och dottern Linda tog över efter sina föräldrar. Nu driver hon butiken tillsammans med sambon Erik.

Hej, vad händer hos er på La Fleur just nu?

- Här är det fullt ös inför påsk och allt som ska fixas med det. Vi säljer otroligt mycket påskliljor och givetvis tulpaner som är vårens stora blomma. Eftersom solen och våren äntligen verkar vara på ingång så har även försäljningen av trädgårdsblommor dragit igång rejält. Det är en rolig tid med mycket som händer!

Du har precis tagit över butiken efter dina föräldrar. Berätta om det!

- Ja precis, jag tog över butiken officiellt i april förra året och sedan dess driver jag butiken tillsammans med min sambo Erik. Han började arbeta heltid i butiken för 6 månader sedan efter flera år som elektriker. Tanken är att även Erik ska komma in och ta över butiken tillsammans med mig längre fram. Mina föräldrar är fortfarande kvar som delägare, men det är vi två som är ansiktet utåt och driver butiken. Vi ansvarar för inköp, utkörning och själva driften. Tanken är att hela övergången ska ske succesivt.

Hur har det här första året varit?

- Jag skulle sammanfatta året som jättekul, spännande och utmanande. Det som är utmanande är att förvalta det fina arbete som mina föräldrar gjort, samtidigt som vi ska sätta vår prägel på butiken och det är en svår balansgång. Men det har varit otroligt roligt att få mer inflytande på butiken som jag i stort sett vuxit upp i. Jag är också väldigt tacksam över vår duktiga personal som har varit ett stort stöd för mig under året. Utan dem hade det inte fungerat så smidigt och bra som det faktiskt har gjort. Responsen har också varit helt otrolig och alla tycker det är roligt att butiken får leva vidare inom familjen.

För min del har det handlat mycket om att komma in i allt och lära sig. Jag sitter mycket på kvällarna och läser på om skötsel av blommor och på dagarna övar jag på blomsterbindningar. Jag har alltid haft ett blomintresse och min farfar hade en blomsterbutik, så jag har fått plocka fram mina gröna gener nu, säger Erik.

Hur har ni satt er prägel på butiken?

- Vi har målat och snickrat och främst försökt sätta vår prägel i butikens utseende, men utan att ändra för mycket. När våra kunder besöker oss vill vi att de ska känna igen sig, men samtidigt se att det har hänt något nytt. Vi är måna om att vår butik ska vara avslappnande och att man ska känna ett lugn när man strosar runt. För att förmedla den känslan har vi dämpat färgerna i butiken och vi spelar även lugn och harmonisk musik.

Vi har också satsat på våra sociala medier och Instagram. Där har vi lagt mycket fokus och krut på att förmedla vår stil, samt ständigt hålla kanalerna uppdaterade.

Vad är er vision?

- Det är att förmedla en familjekänsla och att folk ska känna sig hemma när de besöker oss. Tryggheten i att vi alltid finns där i livets alla skeden, både i fina stunder som vid bröllop, eller i sorg som vid begravningar. Vår stora vision är att alltid vara tillgängliga och erbjuda ett stort urval inom blommor och växter.

Vad är det bästa med att driva La Fleur?

- Att den ena dagen inte är den andra lik, och att bara få vara i den här miljön bland blommorna, färgerna och dofterna är helt fantastiskt. Det allra bästa är dock kundmötet och alla härliga människor som vi träffar på. Det är väldigt fint att få ge bort ett sådant hantverk som en blombukett faktiskt är. När man ser att kunderna uppskattar det blir man väldigt glad.

Vad ser ni framåt?

- För oss är det superviktigt att blombranschen blir mer hållbar. Som kund ska man inte behöva kompromissa på att köpa bra blommor och vara en stor miljöbov. Vi som butik har ett stort arbete framåt där vi bland annat behöver ställa krav på odlare så vi kan garantera att blommorna som säljs inte gör det på bekostnad av miljön. Det är ett väldigt långsiktigt mål – samtidigt som vi tror att det är grundläggande för att kunna driva en blomsterbutik längre fram.

Erik Olsson och Linda Theilkemeier

”Varbergs Sparbank har varit vår bank sedan start och vi har alltid varit nöjda. Det är en bank som alltid levererat stor personlig service. Vi har aldrig haft någon anledning att byta bank för varför skulle man bryta ett vinnande koncept?”

Linda Theilkemeier, ägare av La Fleur.