Hoppa till textinnehållet

"Man kan aldrig ge för bra kundservice!"

En riktig bokhandel – Det är vad många säger om Göranssons Bok och Papper som till sommaren firar 50 år. Vi träffar Lars Göransson, som tillsammans med sin syster Kristina Borsing driver familjeföretaget som deras föräldrar startade en gång i tiden.

Hej Lars, berätta lite om Göranssons Bok och Papper!

- Göranssons Bok och Papper är ett familjeföretag som min mamma och pappa startade 1973. Man skulle kunna säga att vi är en gammaldags bokhandel eftersom vi är en av få som fortfarande har en stor andel kontorsmaterial. Vi har ca 55% böcker och 45% papper & kontorsmaterial. Sedan 2004 är det jag och min syster som driver bokhandeln och med allt vad det innebär. För mig har det alltid varit en självklarhet att jag skulle ta över efter mina föräldrar. Min syster hade lite andra planer från början men hamnade till slut här också. Vi har ju i stort sett växt upp här, man sprang alltid här som barn. Och nästa år fyller vi 50 år. Det känns stort och något vi självklart ska fira.

Ni har precis blivit en fristående bokhandel. Berätta om det!

- Ja precis. Vi tillhörde tidigare kedjan Akademibokhandeln men valde att lämna i maj i år. Många kedjor har blivit mer och mer centralstyrda, men vi vill hellre vara egna och fatta våra egna beslut. Vi kände helt enkelt att det inte passade oss att tillhöra en sådan stor kedja. Nu är vi med i en mindre kedja som heter Ugglan. Där är det i stort sett fritt fram att göra vad man vill. Det passar oss bättre!

Vad hoppas ni att det kommer få betyda för er verksamhet?

- Vi hoppas att vi kommer kunna leverera högre kundservice och uppfylla kunderna önskemål mer än vad vi kunnat göra tidigare. Att vi kommer kunna vara snabbare på pucken vid nytt sortiment och ta in det direkt utan att behöva kolla av med centralstyrda inköpare. Det är dock inte på boksidan utan på papper & kontorssidan, som den största skillnaden kommer vara. Vi är en stor kontorshandel och det passar inte in riktigt i en centralstyrdkedja eftersom de flesta butiker endast har böcker. Hade vi varit kvar i Akademibokhandeln hade vårt utbud blivit sämre på sikt. Och vi vill ju hela tiden bli bättre och inte sämre. Vi vill ha ett stort utbud på papper, sällskapsspel, konstnärsmaterial och gratulationskort. I en stor centralstyrdkedja har vi inte en chans att ha det.

Ni har även ombrandat butiken och gått tillbaka till er gamla logga. Vad har ni fått för respons på det?

- Responsen har varit otrolig positiv. Vi har inte fått en enda negativ kommentar. Folk är otroligt glada över att vi har fått tillbaka de gamla skyltarna. Precis när vi hade gjort om så var det nästan var och varannan person som kom in bara för att berätta det. Jag blev till och med stannad på stan av flera kunder som ville uttrycka sin glädje. Det känns också väldigt kul för oss att få fronta Göranssons och inte Akademibokhandeln. Det betyder lite extra.

Vad tror ni det betyder för Varberg att ha en sådan här bokhandel?

- Jag tror och hoppas att det betyder mycket. Det känns som att historiskt sett så har en bokhandel setts som en andra turistbyrå, och det känns nästan som att vi fortfarande gör det. Vi får frågor om allt mellan himmel och jord här. Det kan vara vägbeskrivningar, restaurangtips och utflyktsmål. Det är sen gammalt att man går till en bokhandel om man vill ha tips, och det känns som att det lever kvar lite här hos oss, speciellt bland de äldre.

Det känns också som att kunderna uppskattar oss för vi får ofta höra: ”Det är så kul att komma in i en riktig bokhandel”. Många kunder uppger att de hellre handlar här och gynnar oss än att beställa på nätet. De uppskattar att man kan komma hit och få rekommendationer och tips. Vi försöker vara pålästa och vill vara på tårna gällande rekommendationer.

Vad är det roligaste med att driva butiken?

- Det är nog att det är familjeägt och att vi får fortsätta driva företaget framåt som mamma och pappa startade. Och älskar man att läsa precis som jag gör så är det en väldigt rolig bransch att arbeta i. Det händer mycket och sortimentet ändras hela tiden. Just nu är det till exempel populärt med Tiktok böcker som ungdomarna köper.

Ser du någon utmaning inom branschen? Med alla digitala tjänster som finns, ljudböcker till exempel?

- Jag tror att alla former av böcker, både fysiska och digitala, kan samsas på ett eller annat sätt. Det har ju alltid pratats om att ljudböcker och andra digitala tjänster kommer slå ut fysiska böcker, men det har aldrig gjort det. Tvärtom så har bokförsäljningen ökat under de senaste åren. Det känns som att många värdesätter att ha en fysisk bok i handen och att få bläddra i.

Har du något företagstips som du vill dela med dig av?

- Man kan aldrig ge för bra kundservice. Vi försöker att aldrig säga nej, utan i stället säga ”Vi ska se vad vi kan göra”. Vi försöker att inte heller ta betalt för små tjänster. Om det till exempel kommer in en kund och vill ha hjälp med att byta färgband i sin gamla skrivmaskin, så tar vi inte betalt för det. Precis som att vi inte tog extra betalt när vi i pandemin cyklade runt och levererade böcker eftersom folk inte ville komma in i butiken. Vi arbetar också mycket med humor och försöker ha väldigt roligt både med varandra och våra kunder. Det tycker jag verkligen folk ska anamma!

Lars Göransson

"Vi har varit kunder hos Varbergs Sparbank sedan start och alltid varit nöjda. Varför ska man ändra något som fungerar?"

Lars Göransson, delägare Göranssons Bok och Papper.