Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
Familjejuridik
App, internetbank och BankID
Händelser i livet

”Vår affärsidé är att alla ska hitta en öl de gillar.”

Sedan 2019 driver Martin och Titti Sunesson krogbryggeriet Subbe Bryggeri. Från Kiruna i norr till Sölvesborg i söder kan du idag hitta ölen som tillverkas med stor hantverkskärlek, och ett visst mått av nörderi, ute på Johnssons gård.

Martin, berätta! Hur kommer man på idén att man ska starta ett ölbryggeri?

- När jag gjorde lumpen och hade permission minns jag att jag alltid köpte ölen som såg roligast ut. På den tiden var inte Craftbeer ett begrepp och det fanns endast ett tiotal bryggerier, varav hälften var hantverksbryggerier, i Sverige. Idag, 20 år senare, finns det 450 bryggerier och intresset för hantverksöl har ökat enormt. Jag har varit verksam i krogbranschen i många år och har alltid haft ett stort intresse för mat- och dryckeskvalitet. När jag flyttade hem till Varberg blev jag inbjuden till grannen och fick smaka på hans hemmabryggda öl i en petflaska med skruvkork. Den ölen var inte bara bra, utan den var riktigt, riktigt bra. Det blev startskottet till att jag och farsan började brygga öl nere i hans källare, och på den vägen är det. Sedan 2019 äger jag Subbe Bryggeri som jag driver tillsammans med min fru, Titti, ute på Johnssons gård. Vi producerar 60 000 liter öl/år, och levererar direkt till krogen och via distributörer, både på fat och flaska.

Vad är er vision?

- Det är att först och främst vara ett krogbryggeri! Vi jobbar hela tiden med att försöka lyfta måltidsupplevelsen med öl. Idag finns det en stor medvetenhet kring närproducerad mat – man vet precis vem som odlat jordärtskockan, vad kossan hette och vem som slaktat - men sen kan du dricka ett vin från Nya Zeeland till utan att någon höjer ett ögonbryn. Vi vill utmana branschen i sättet att se på dryck och dryckespaket och skapa lokala alternativ som är likvärdiga med vin. I ett kreativt dryckespaket kan man enligt mig få både vanligt vin, naturvin, öl, kombucha och mjöd. Då har du fått in helhetstänket och jag tror att kunden får en bättre mat- och dryckupplevelse.

Hur stort mått av nörderi krävs för att bli en bra ölbryggerist?

- Att brygga öl är otroligt tekniskt och en hel vetenskap i sig. Råvarorna vi förädlar är i högsta grad levande och beroende av skördeförhållanden. Även faktorer som temperatur, hur kraftigt du kokar vörten, olika jäststammars egenskaper och vattenprofiler spelar in på slutprodukten. Det finns alla förutsättningar idag till att köpa bra råvaror och utrustning, men det som gör störst skillnad för hur bra en öl kan bli är din kunskap! Därför är det en tillgång att vara lite nördig och att gilla läsa maltspecifikationer på kvällarna.

Vad är den största vinsten med att bli egenföretagare efter många år som anställd?

- Den största vinsten är den genuina tron och engagemanget för sin produkt! Jag vet på molekylnivå varför ölen blir som den blir. Det gör den otroligt kul att sälja vidare och jag blir otroligt glad när jag ser att fler upptäcker vårt sortiment och blir positivt överraskade.

Hur utvecklar ni ert sortiment?

- Vår affärsidé är att alla ska hitta något de gillar! Vi har idag uppåt 15 olika sorter i vårt sortiment. Det är allt ifrån kommersiellt gångbar öl med lager och IPA till mer snäva produktsläpp med suröl, Barley Wine och fatlagrat. För att få inspiration till att experimentera nya sorter brukar vi smaktesta nyheter på marknaden. Ibland börjar vi med att komma på ett nytt namn och försöker hitta en ölstil som matchar och även att kombinera råvaror i säsong är en stor inspirationskälla. Vi följer också trender i branschen för att se hur vi ska förnya oss framåt och utvärderar hela tiden vad som faktiskt säljer.

Varför valde ni namnet Subbe bryggeri?

- Det var viktigt för oss att hitta ett namn som hade en stark, lokal anknytning utan att det skriker Varberg. Subbe fyr är en plats som har följt oss genom hela vårt förhållande, bland annat hade vi vår första dejt där. Sedan tycker jag personligen att marina teman gör sig väldigt bra visuellt och etiketten är viktig för produkten. När vi kom på Subbe bryggeri kändes det som klippt och skuret för oss – Varbergsborna förstår att det är lokalt, men i resten av landet är det bara ett härligt namn.

Vad händer hos er just nu?

Januari är generellt en lågsäsongmånad för oss - nu ska alla börja träna och ha sin vita månad. Vi ser andrummet som en chans för att vidareutveckla vår strategi och skruva vår verksamhet, nu när vi har facit på hur förra året blev. Vi förbereder leveranser för kommande produktsläpp här i februari och april och planerar för höstens satsningar. Vi ska också få upp solceller på taket här på gården, så jag ser särskilt fram emot att snart kunna göra lokal öl bryggd på lokal sol.

Varför har ni valt oss som er bank?

- Jag hade en storbank tidigare och när jag kom in med min affärsplan så tittade de inte ens på den och det var svårt att träffa rätt person. Det är en stor skillnad till varför vi blev kunder hos Varbergs Sparbank. Här brinner man för lokalt företagande och vi möttes av en helt annan attityd - det känns att man värderar den lokala företagsamheten. Det är alltid lätt att komma i kontakt, konstruktivt och man får ett bollplank när man stöter på utmaningar. En sådan liten detalj som att vår företagsrådgivare Mikael testat vår öl spelar egentligen ingen roll, men det spelar ändå jättestor roll. Det visar att man har ett genuint intresse i sina kunder och ett engagemang på riktigt! Vi är jättenöjda!

Martin och Titti Sunesson, Subbe Bryggeri AB

"På Varbergs Sparbank brinner man för lokalt företagande. Här värderar man den lokala företagsamheten. Det är alltid lätt att komma i kontakt, konstruktivt och man får ett bollplank när man stöter på utmaningar."

Martin Sunesson, Subbe bryggeri AB