Hoppa till textinnehållet

"Sommaren 2020 kommer gynna campingbranschen i många år framöver."

Entreprenör ut i fingerspetsarna. Som sjuåring hade han sin första mässmonter med frigolitflygplan som produkt. Idag driver han flera framgångsrika företag med det gemensamma - en stark lönsamhet och kraftig tillväxt. Vi träffar Vincent Schaffler och pratar hemester-effekterna för husbilsbranschen, digitala utmaningar framåt och ledarskap.

Du driver ju både Vincents Husbil & Husvagn AB och är medgrundare till SmellWell. Båda går minst sagt som tåget. Var kommer ditt driv från?

Det är med från barnsben tror jag. Jag tror jag var sju år gammal när jag hade min första monter på en mässa utanför stan och sålde frigolitflygplan. När jag var 16 år köpte jag en gammal van och högtryckstvätt och åkte runt och tvättade markiser framför företag och busskurer, lite som en abonnemangstjänst. Mitt driv kan jag verkligen tacka min mamma för. Hon var själv entreprenör och har präglat mitt självförtroende tidigt till att ”jag kan fixa det”. Jag fick mycket uppmuntran hemifrån och genom det har det varit låga trösklar till företagandet.

Berätta mer om Vincents. Vad är din affärsidé? 

Jag hade tidigare en verksamhet där jag sålde nyproduktion av mopeder, fyrhjulingar och motorcyklar. När lågkonjunkturen kom 2008 tog jag ett beslut att jag framåt ville satsa på förmedling av motorcyklar mot provision. En dag när jag var ute och åkte gjorde jag en liten marknadsanalys på motorvägen och insåg att det var enormt mycket husbilar och husvagnar ute på vägarna. Det gjorde att jag under 2014 ställde om verksamheten igen, fast denna gång till förmedling av begagnade husbilar och husvagnar. Det som särskiljer Vincents från många andra i husbilsbranschen är att vi lämnar en riktigt bra garanti på 6 månader. Det matchar nästan fabriksgaranti vilket är en trygghet för kunden. Vi tar 10% i provision på de försäljningar vi gör och har räknat med en tillväxt på ungefär 12% per år sedan vi startade. I år kommer vi omsätta 600 husbilar och ungefär en kvarts miljard. Och vi är nu trettio anställda i bolaget.

Vad hjälper du dina kunder med?

Begagnatmarknaden för privatpersoner kan vara rätt så omständlig. Lägger man ut en annons på blocket för en husbil så blir du nedringd av oseriösa köpare. Många vill slippa den processen där man står på en parkering med pausade helgplaner och en köpare som inte dyker upp. Bedrägerier är också tyvärr lite för vanligt, så det jag erbjuder och hjälper mina kunder med är trygghet - både till den som säljer ett objekt men också till köparen. Som företagare har du konsumentköplagen och vi tar ett ansvar för att fordonen vi säljer vidare är i ett genomgånget bra skick genom vår interna verkstad. 

Vincents ligger ju kloss an mot E20 strax norr om Varberg. Vad spelar det geografiska läget för roll?

Hur mycket som helst skulle jag säga. Det finns inget bättre läge mellan Göteborg och Halmstad där vägar från inlandet korsar motorvägen. Ett geografiskt bra läge är den bästa marknadsföringen man kan ha så länge man har ordning och reda på området. Vi har ju omkring 30 000 bilar som kör förbi vårt skyltfönster varje dag och det slår all tänkbar annonsering skulle jag säga. Att vi etablerade oss just här är en ren lyckoträff. Jag satt på McDonalds drive-in och skulle köpa glass till min son. Då såg jag stugbyn som låg här tidigare och tänkte att de kanske ville sälja. Jag knackade på och fick otroligt nog köpa. Det är ett helt oslagbart läge.

Du har ju gått från få anställda till att nu ha ett team på trettio medarbetare. Hur jobbar ni med personal och ledarskap?

Det är fantastisk kul med många anställda, och det kräver sitt ledarskap. Mitt jobb är först och främst att sätta övergripande strategier och ta beslut som hjälper och kartlägger kommande år. I övrigt lägger jag mycket tid på att förse min personal så att de har de verktyg, resurser och kompetens som de behöver för att göra sitt jobb på bästa sätt.

Internt har vi jobbat mycket med struktur och kommunikation under årens lopp för att få ihop ett gemensamt lag, istället för att ha verkstad och sälj. Det är den naturliga splittring som kan bli. Vi har till exempel jobbat mycket med att skapa bra kommunikationstillfällen internt som är effektiva. Det kan handla om att man ska komma förberedd till möten, att ha en öppen dialog emellan kollegor, veckomöten mellan verkstad och sälj och pulsmöten där vi checkar in varje morgon. Aktiv kommunikation är en färskvara som löser 9/10 problem är min erfarenhet. Därför vill vi på Vincents uppmuntra en öppen företagskultur där vi pratar med varandra. Det är en avgörande faktor för vi i slutet på dagen ska nå en gemensam framgångsrik försäljning. 

Med en husbil finns äventyret runt knuten. Med en ökad digital marknadsföring vill Vincent Schaffler husbilar och husvagnar nå nya målgrupper och visualisera husbilslivets fördelar.

Vad ser du för trender för campingbranschen?

Sommaren 2020 har varit helt galen. I juli 2019 hade vi 60 leveranser, vilket var rekord då. Det här året i juli har vi dubblerat och nästan skrivit 120 kontrakt. Jag tror en bidragande orsak är att många har ”tvingats” att utmana sig själva och upptäcka Sverige den här sommaren. Det tror jag kommer gynna hela campingbranschen i många år framöver. Det finns fantastiskt mycket man kan göra hemma i Sverige och när man väl ser det så tror jag också man fastnar för campandet. En växande målgrupp hos oss är yngre personer och OPALER (old people active lifestyle). Fler drömmer om en aktiv livsstil och i och med att vi säljer begagnat så blir drömmen genomförbar för fler. Det är ju det fantastiska med framförallt husbilar att du är så flyttbar. Äventyret finns verkligen runt knuten. Det är också ofta en trygg investering, man brukar räkna med en värdeminskning på 5% per år.

Hur jobbar ni med marknadsföring?

Direktreklam är vår främsta marknadsföringskanal. Vi är ju beroende av att få in objekt, så vi frågar husbils- och husvagnsägare om de är intresserade av att sälja. Framåt kommer vi jobba med ett mer digitalt med fokus på sociala medier, blocketannonsering och film. Här ser vi ett utrymme att jobba kreativt och ge köparen en upplevelse hur ett objekt ser ut och skillnaden på olika lösningar via film. En styrka med det digitala tycker jag är att man får chans att väcka känslor och visualisera husbilslivet för kunden. Plötsligt ser du hur fantastiskt du kommer ha det när du steker dina nyplockade kantareller på en muurrikka i solnedgången.

Varför är du kund hos Varbergs Sparbank?

Varbergs Sparbank har varit en väldigt viktig faktor i vår framgång. Jag upplever att jag alltid har fått stöttning av mina idéer. Vi värnar ömsesidigt goda relationer och har under åren byggt upp ett gott förtroende till varandra. Jag har också under åren visat god tillväxt i mina bolag. Jag upplever också att banken har varit väldigt delaktiga i de skeden när jag velat satsa eller ställa om verksamheten. 

Är det här ditt livsverk eller väntar nya utmaningar runt dörren?

Det här är absolut mitt livsverk. För mig har det alltid varit viktigt att vara en framgångsrik företagare och en bra företagsledare. Jag trivs med det entreprenöriella så hade det inte varit husbilar är jag övertygad om att det hade varit något annat. Så detta är mitt livsverk, men vem vet - de kanske i totalen blir fler. Just nu ser jag en väldigt ljus framtid för Vincents.

Vincents företagstips!

Försök håll din affärsidé och verksamhet ganska enkel och fokusera på en sak. Det har fungerat bra för mig. Jag hade kunnat erbjuda både nybilsförsäljning, begagnat, försäljning av tillbehör och sälja släpkärror. Men det blir en gigantisk affär som du ska ha koll på och det blir svårare att göra jobbet riktigt bra. Vi valde att fokusera på en sak - försäljning av begagnade husbilar och husvagnar – då kan vi hela tiden finslipa för att bli bäst på det. Så fokusera på ditt viktigaste mål och satsa din energi på det.