En besöksdestination för alla åldrar

Utvecklingsplanen som är antagen för Grimeton sträcker sig över fem år och man vill att satsningen ska bidra till att man sätter Grimeton som besöksmål på kartan och tiodubblar besöksantalet. Målet är att Grimeton ska bli ett hållbart besöksmål med en hållbar ekonomi. Och att alla åldrar ska förstå vad man har besökt.

- Vi jobbar mycket med edutainment – att man både upplever och lär på samma gång. Morsejakten är ett bra exempel på hur man kan bryta ned Grimeton till en ny målgrupp genom att utveckla en annorlunda besöksaktivitet. Då får barn gå runt med en mottagare, och leta efter små sändare ute på området som skickar ut morsetecken och tyda ett quiz. Första året, när vi genomförde detta, så ökade vi det totala besöksantalet bland barn med 275%, säger Cornelia Magnusson, publikutvecklare.

Redan nu kan man som besökare träffa tomten på radiofrekvens, få en guidad tur via klättringar i ett av de 127 meter höga T-tornen och beskåda laserkonstverket Transmission. I de nya satsningarna får besökarna möjlighet att möta Grimeton genom en interaktiv introduktionsutställning, tematisk hinderbana, experimentlabb i verkstaden och kommunikationsutmaningar i ett experience room. I framtiden hoppas man även kunna erbjuda exklusiva hissturer i en autentisk hiss, men också klättringar i VR för den som vill.

- Idéer har vi ingen brist på. Vi vill att man ska ha förstått platsen när man åker härifrån, gärna från ett oväntat perspektiv. En av mina favoritupplevelser är att man kan förlänga sitt besök här genom att köpa en byggsats i shopen och sedan bygga ihop en radiomottagare hemma. Då kan man ta emot meddelanden från Grimeton i sitt hem, säger Camilla Lugnet.